Announcement

Assalamualaikum w.r.t and Good Day .... SELAMAT DATANG KE BLOG KAMI... MAKLUM BALAS DARI IBUBAPA ATAS APA SAJA ISU BERKAITAN SEKOLAH..AMAT KAMI HARGAI..TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN TN/PN

Terima Kasih dari Biro Komunikasi PIBG SMKBSD1

Monday, May 24, 2010

Peringatan Kepada Ibubapa

Hj. Zulkifli Hassan - NYDP

Salam dan good day.

Kepada ibubapa yang ingin berurusan dengan pihak sekolah, kami ingin memohon kerjasama Tuan/Puan supaya mengikuti peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak pengurusan sekolah. Perkara ini perlu di maklumkan disini berikutan beberapa insiden atau kejadian yang telah berlaku sebelum ini.

Ada beberapa perkara yang telah dibangkitkan berhubung kait dengan sikap sesetengah ibubapa yang kurang perihatin terhadap garis panduan yang telah ditetapkan seperti:

1. Peraturan meletak kenderaan ketika menurunkan dan menunggu anak-anak disekitaran kawasan sekolah. Tuan/Puan diminta menggunakan kebijaksanaan masing-masing bagi mengelakkan sebarang kerumitan yang mungkin akan timbul.

2. Peraturan memasuki kawasan sekolah - ibubapa diminta meletakan kenderaan di luar kawasan sekolah dengan baik dan melapurkan diri di bilik kawalan keselamatan. Pengawal keselamatan yang bertugas akan memaklumkan kepada pihak sekolah hajat Tuan/Puan samada melalui talifon atau "escort" Tuan/Puan kepejabat sekolah. Kita harus ingat bahawa limit kita hanya setakat pejabat sekolah sahaja. Kita dilarang sama sekali pergi menemui anak-anak kita di bilik darjah mereka ketika sesi sekolah sedang berlangsung (school hours).

3. Aduan (Complaint) dari anak-anak kita berkenaan dengan sekolah - kita harus menilai dan menentukan kesahihan aduan dari anak-anak kita terlebih dahulu sebelum mengambil sebarang tindakan yang kurang bijak seperti "menyerang" individu-individu tertentu atau membuat sebarang kenyataan rambang yang boleh mencetuskan ketegangan diantara pihak-pihak yang tertentu. Konsep "mesyuarah" adalah yang terbaik.

Ibubapa disarankan supaya menggunakan saluran yang sedia ada seperti PIBG untuk mengemukakan syor atau cadangan yang membangun demi untuk kesejahteraan anak-anak kita. Pihak PIBG telah pun menyediakan beberapa kemudahan seperti emel dan blog/forum untuk ibubapa menyalurkan pandangan mereka. Gunakan lah kemudahan-kemudahan ini dengan sebaik mungkin.

Sekian. Terima Kasih.

Nota: Artikel ini adalah pandangan saya semata-mata (no offence intended).

No comments:

Post a Comment